Kultura organizacyjna

Kultura organizacyjna, czyli „styl bycia” Zespołu Sushi in House 

Nie ma co ukrywać, że nasza firma jest nietypowa, a relacje między pracownikami i atmosfera w pracy są… niepowtarzalne. To wszystko powoduje, że nasza firma stała się wymarzonym miejscem pracy i rozwoju dla ludzi pozytywnie zakręconych. 


Warto podkreślić, że nasz „styl bycia” nie był wymyślony czy narzucony odgórnie, ale ukształtował się naturalnie i dopiero po kilku latach tworzenia Sushi in House  jasno zdefiniowaliśmy, czym charakteryzuje się „Housowość” i dziś jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, kto do nas pasuje, a kto nie. 

Naszą kulturę organizacyjną określają 4 kluczowe elementy: 

1. Życzliwa prowokatywność  

Mamy bardzo specyficzny sposób komunikowania się – jednocześnie życzliwy i „zadziorny”. Wymaga on dystansu do siebie i sporego poczucia humoru. 

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz być szczery niż dyplomatyczny
  • nie lubisz ściemy, hipokryzji i wybielania się 
  • chcesz pracować z ludźmi, którym możesz szczerze powiedzieć o wszystkim, nawet o rzeczach trudnych 
  • nie boisz się przyjmować krytyki, bo wiesz, że ona wynika z życzliwości i chęci tworzenia czegoś razem 
  • masz specyficzne (pasujące do naszego) poczucie humoru, jesteś gotów śmiać się z siebie i nie boisz się też życzliwie żartować z innych osób 

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie? 

  • odrzucamy formalny styl wypowiedzi i niepotrzebne konwenanse 
  • czujemy się ze sobą swobodnie, wszyscy w firmie jesteśmy po imieniu, traktujemy siebie nawzajem z szacunkiem, ale bez niepotrzebnego tworzenia dystansu 

Nie pasujesz do nas, jeśli… 

  • wolisz być dyplomatyczny niż szczery 
  • masz poważne trudności z przyjmowaniem informacji zwrotnej i traktujesz krytykę jako atak na siebie 
  • nie lubisz śmiać się z siebie i drażnią Cię żarty, które Ciebie dotyczą 
  • uważasz, że praca to nie jest miejsce na żarty i jesteś tak bardzo „ą–ę”, że oburzasz się i wychodzisz z pokoju, gdy w rozmowie padnie słowo „dupa” :–) 

2. Wzajemne wsparcie i pomoc 

Pomoc innym jest dla nas oczywista. Budujemy środowisko pozbawione rywalizacji. Lubimy czas spędzany razem i wspólną pracę. 

Po czym poznać, że możesz do nas pasować? 

  • zdecydowanie wolisz współpracować, niż rywalizować 
  • chcesz pracować wśród ludzi, których lubisz, którym ufasz i na których pomoc możesz liczyć 
  • nie obawiasz się prosić o pomoc i jej udzielać 
  • łatwiej jest Ci dobrze oceniać innych niż siebie :–) 

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie? 

  • tworzymy środowisko wolne od rywalizacji między pracownikami (nie ma u nas konkursów na „najlepszego pracownika”,  
  • każdy pracownik uczestniczy w spotkaniach całego zespołu jak i indywidulanych rozmowach , by podzielić się bieżącymi wyzwaniami i otrzymać potrzebne wsparcie i pomoc 

Nie pasujesz do nas, jeśli… 

  • lubisz rywalizować z innymi pracownikami i błyszczeć na ich tle 
  • masz tendencję do przypisywania sobie zasług i robienia wokół siebie zamieszania 
  • masz poważne trudności z proszeniem o pomoc i wszystko wolisz robić sam 
  • traktujesz innych ludzi jako środek do osiągania swoich celów 
  • czujesz się lepszy od innych i patrzysz na niektóre osoby z góry 

3. Nieustanny głód rozwoju 

Jesteśmy wiecznie „głodni”. To, co już wiemy i co potrafimy, nam nie wystarcza i nigdy nie będzie wystarczać. Jesteśmy dla siebie nawzajem napędem do działania i paliwem do dalszego rozwoju. 

Po czym poznać, że możesz do nas pasować? 

  • wysoko stawiasz sobie poprzeczkę 
  • chcesz tworzyć coś wielkiego, być tego częścią i mieć w tym swój udział 
  • lubisz poszukiwać wciąż nowych rozwiązań i eksperymentować 
  • chcesz coraz lepiej poznawać i rozumieć siebie, by stawać się każdego dnia coraz lepszym 
  • z pokorą patrzysz na siebie i widzisz, jak wiele jeszcze musisz się nauczyć 
  • chcesz się uczyć od najlepszych i przy nich wzrastać
  • akceptujesz to, że „jedyną rzeczą stałą w biznesie jest… zmiana”  

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie? 

  • Regularnie spotykamy się na spotkaniach 1 na 1 i ustalamy nowe wyzwania i dalszą ścieżkę rozwoju 
  • Comiesięczne spotkania całego zespołu na których ustalamy kierunki rozwoju firmy  
  • Pracownicy mogą na koszt firmy uczestniczyć w szkoleniach branżowych 

Nie pasujesz do nas, jeśli… 

  • nie lubisz zmian – wolisz, żeby było „po staremu”, 
  • panikujesz, gdy coś wykracza poza utarte schematy 
  • lubisz siebie „takiego, jakim jesteś”, i nie uważasz, byś potrzebował się zmieniać czy coś w sobie poprawiać
  • ważniejsze jest dla Ciebie robienie dobrego wrażenia niż bycie autentycznym sobą  

4. Odpowiedzialność za firmę i za to, co robimy 

Firmę traktujemy jako coś naszego, jak coś, czego jesteśmy współwłaścicielami. Chętnie bierzemy sprawy w swoje ręce i nie boimy się przyjmować odpowiedzialności. 

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wolisz robić (działać), niż narzekać
  • nie składasz nierealnych obietnic, a złożonych dotrzymujesz (można na Ciebie liczyć)
  • gdy coś Ci nie pasuje, po prostu to zmieniasz, zamiast marudzić
  • akceptujesz porażki na swojej drodze, podnosisz się po każdym upadku i wyciągasz z niego wnioski
  • chcesz mieć pracę, która w dużym stopniu będzie nadawać sens Twojemu życiu
  • potrafisz sam się motywować i utrzymywać efektywność bez nadzoru

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie? 

  • mamy żelazną zasadę, że nigdy nie karzemy za popełnione błędy
  • regularnie pytamy pracowników, co możemy zmienić i poprawić, by nasza firma była jeszcze lepsza 

Nie pasujesz do nas, jeśli… 

  • akceptujesz to, co wydaje Ci się niewłaściwe lub niewygodne (lub wolisz udawać, że tego nie widzisz), zamiast aktywnie działać, by to zmienić 
  • traktujesz pracę wyłącznie jako miejsce zarabiania pieniędzy, a Twoje „prawdziwe życie” zaczyna się po pracy 
  • unikasz jak ognia popełniania błędów, nie chcesz przyznawać się do porażek, a gdy zauważysz błąd, to w pierwszej kolejności szukasz kogoś, kogo mógłbyś za ten błąd obciążyć winą
  • robisz tylko tyle, ile musisz i co zostanie Ci „pokazane palcem” 
  • potrzebujesz nadzoru, by efektywnie pracować
  • chcesz traktować pracę z nami jako coś „tylko na chwilę” (jako krótki przystanek w karierze)